Els autors de les peces guardonades són la lleidatana Isabel Barios i el bilbaí Edu Fernández · El certamen de noves tendències artístiques converteix les naus de Cal Trepat en centre irradiant de cultura i pensament
Tàrrega ha esdevingut aquest cap de setmana un altaveu de les darreres tendències artístiques de la mà de l’Embarrat, el Festival de Creació Contemporània que ha celebrat amb èxit la seva sisena edició. L’esdeveniment ha convertit les naus de Cal Trepat, antic motor de la industrialització del territori, en centre irradiant d’art, cultura i pensament. Organitzat per la Regidoria de Cultura i el Museu Trepat, l’Embarrat ha tingut una vegada més com a nucli central La Gran Màquina, exposició col·lectiva amb una vintena de treballs que han plantejat al públic una reflexió sobre el concepte de progrés. Jesús Vilamajó, director del festival, i Cèlia del Diego, directora del Centre d’Art La Panera de Lleida i comissària convidada, han seleccionat creacions que qüestionen els suposats beneficis que aporta el progrés. En aquest sentit, “ens hem guiat per la frase del pensador Walter Benjamin que advocava per una manotada al fre d’emergència com a veritable revolució”, ha assenyalat Cèlia del Diego.
Premis Embarrat 2019
El certamen ha atorgat el Premi Embarrat – Museu Trepat a l’autora lleidatana Isabel Barios i el seu treball de vídeo-art “Mans invisibles”. Es tracta d’una peça audiovisual que planteja el sentit de l’avenç a través de la tècnica. S’estructura a partir d’un diàleg fictici entre tres cirurgians i el filòsof francès Jacques Ellul. D’altra banda, el Premi Embarrat – Institut d’Estudis Ilerdencs s’ha concedit a una altra creació de vídeo-art, “El parque del pasatiempo” d’Edu Fernández. A mig camí entre la ficció documental i l’assaig, l’artista bilbaí contraposa la construcció del parc de Betanzos a principis del segle XX com a símbol de progrés vers l’abandó que pateix actualment aquest emblemàtic espai del municipi gallec. La fotografia, el dibuix o les instal·lacions plàstiques són altres disciplines que han participat a l’Embarrat 2019, amb creadors vinguts de diversos punts de l’Estat, Regne Unit, Argentina, Portugal i França. Val a dir que la vintena de treballs de La Gran Màquina es continuaran exhibint al Museu Trepat fins al 28 de maig (el diumenge 26 a les 19h; i el dilluns 27 i el dimarts 28 a les 20h s’oferiran visites guiades).
Nous formats i estrena de la gira d’El Petit de Cal Eril
Les accions performatives han estat un altre dels eixos del festival, que aposta per formats poc convencionals. Moltes de les propostes han tingut com a protagonistes els autors de La Gran Màquina com és el cas de Laura Bergillos, Nuno Carvalho o Marc Vilanova. Per la seva part, Sara Fontán i Anna Irina Russell han conjugat violí i audiovisuals en el seu espectacle “Deformar la señal”. El plat fort de la programació paral·lela ha estat el concert del cantautor Joan Pons de Guissona, conegut com El Petit de Cal Eril, que ha encetat a Tàrrega la gira de presentació de l’àlbum “Energia fosca”. Sessions de música electrònica i el cicle audiovisual “STOP.Sobreexposició” han constituït altres al·licients per als aficionats inquiets de la cultura.
Acostar art i públic
L’Embarrat és fidel a la seva raó de ser: aproximar les darreres tendències en creació artística als espectadors. Així ho expressà l’alcaldessa de Tàrrega i presidenta de la Diputació de Lleida, Rosa Maria Perelló, en el recorregut inaugural de divendres. “Els treballs de l’Embarrat sacsegen consciències i no deixen ningú indiferent”, manifestà tot posant en valor el caràcter referent que Tàrrega guanya any rere any en l’àmbit de l’art contemporani. L’Embarrat compta amb la col·laboració del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Diputació de Lleida, Institut d’Estudis Ilerdencs, Centre d’Art La Panera de Lleida i Festival Panoràmic de Granollers.