Les Sales Nobles del Museu Tàrrega Urgell lluiran en breu dues noves obres. Es tracta de dues pintures barroques de temàtica religiosa provinents de la casa modernista de Cal Segarra, situada al carrer del Carme de Tàrrega, que l’Ajuntament va rebre en donació l’any 2020. Les peces han tornat aquesta setmana al museu targarí després de ser restaurades al Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat de Catalunya i és previst que s’incorporin a les Sales Nobles de Cal Perelló, ja que tant l’immoble com els quadres són de la mateixa època i presenten una temàtica habitual als habitatges benestants en aquells temps.
Les pintures són dues teles de 140 per 82,5 centímetres que es titulen Deixeu que els nens s’atansin a mi i El baptisme de Crist. Totes dues havien format part d’un conjunt de sis quadres amb el qual l’arquitecte Alexandre Soler i March (1873-1949) va obsequiar la seva neboda Purificació Soler i Marc (1890-1991) en contraure matrimoni amb el targarí Josep Maria Segarra i Vives (1885-1921) a principis del segle XX. Montserrat Tàssies i Segarra i la congregació religiosa del Sagrat Cor de Jesús de Barcelona, de la qual havia format part Montserrat Segarra i Soler (descendent del matrimoni Segarra – Soler i tieta de Montserrat Tàssies Segarra) feren donació de les obres a l’Ajuntament de Tàrrega i el Museu els mesos de febrer i desembre de 2020.
Els treballs de restauració dels quadres han anat a càrrec de Rosaura Janó (de l’empresa Kreit-restauro SL) i s’han dut a terme gràcies al suport econòmic i logístic del Departament de Cultura de la Generalitat, en el marc de la línia de subvencions en règim de concurrència competitiva per a la conservació-restauració de béns mobles i dels elements arqueològics i artístics integrats en el patrimoni immoble per a l’any 2021 que concedeix el Departament i que canalitza a través de l’Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural.
Obres fins ara atribuïdes al pintor barroc Bernat Amorós
Les tasques de restabliment d’aquestes obres que fins ara s’atribuïen al pintor barroc Bernat Amorós (documentat entre 1653 i 1687) han aportat noves dades sobre l’autoria de l’obra i la seva cronologia. Segons la restauradora Rosaura Janó, els resultats de les analítiques dutes a terme durant el procés de restauració evidencien que els quadres van ser pintats en una data posterior a la mort d’aquest reconegut artista barroc. Janó sosté que el pigment de color blau usat en aquestes teles utilitza el blau de Prússia, que no es va divulgar fins després de 1724. Per tant, basant-se en l’informe final de la restauradora, el doctor en Història de l’art i especialista en Barroc i conservador del Museu Nacional d’Art de Catalunya Joan Yeguas conclou que les obres s’han d’atribuir a un pintor barroc, en aquests moments anònim, que les hauria pintat al segle XVIII.