El Museu Tàrrega Urgell iniciarà aquesta setmana un cicle de conferències dedicades a l’Església Parroquial de Santa Maria de l’Alba i se suma així a la commemoració dels 350 anys de la construcció d’aquest temple d’estil barroc classicista. Seran tres xerrades que repassaran la història d’aquest monument protegit com a Bé Cultural d’Interès Nacional ideat per fra Josep de la Concepció.
La primera cita tractarà sobre com era l’edifici a l’època medieval, abans de l’ensorrament del campanar que va derruir bona part de l’antiga església. Serà el dijous 2 de juny a càrrec del doctor en Història, professor associat de la Universitat de Lleida i membre de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Jordi Albert Velasco. La segona convocatòria tindrà lloc el 9 de juny i explicarà com el nou edifici que es va aixecar sobre les runes del temple medieval situaren l’obra resultant a l’avantguarda del barroc a finals del segle XVII. Pronunciarà la conferència la doctora en Història de l’Art i professora de la UAB Maria Garganté. El cicle es clourà el 16 de juny, quan s’analitzarà el vincle entre la pintura mural al fresc i l’arquitectura barroca. En aquesta ocasió, el pintor targarí Josep Minguell, autor del gran conjunt mural que decora el sostre i l’absis de Santa Maria de l’Alba, desglossarà el sentit dels frescos pintats a l’edifici pel seu pare, Jaume Minguell Miret, i ell mateix. Totes les conferències tindran lloc a les Sales Nobles del Museu a les 7 de la tarda.
Recordem que el 14 de febrer de 1672 es va esfondrar el campanar de l’església parroquial (d’estil romànic i més petita), que va quedar greument afectada. En primera instància s’acordà d’adobar immediatament la capella de les Santes Espines, clausurar mitjançant pedra i calç un armari de la sagristia, apuntalar el conjunt de l’edifici, tancar l’arcada restant davant de la rectoria, tapar tots els buits susceptibles de causar danys majors i reforçar la cantonada de l’església propera a l’escala del campanar, mentre es debatia la resolució que calia emprendre. La solució va ser edificar un nou temple, dissenyar per ser fra Josep de la Concepció, conegut amb el sobrenom d’El Tracista.